Tafels oefenen

Vanaf groep 4 leert je kind de tafels. En dus moet er flink worden geoefend op die ellendige rijtjes! In de eerste bijlage staan alle tafels: op de eerste bladzijde staan ze al ingevuld (kun je als ouder even afkijken), op de tweede bladzijden zijn ze leeg. Laat je kind zelf alle rijtjes invullen, dan oefent het al wat. De tweede bijlage zijn kleine tafelposters. Print en knip ze uit en hang ze op het toilet bijvoorbeeld.

Als ik bijles geef, krijgt een kind één sticker als hij of zij het rijtje vlot op kan noemen, een tweede wanneer de tafels ook door elkaar kunnen worden beantwoord.

Nog een paar tips:

  • Oefen vaak, maar kort. Bijvoorbeeld elke dag 10 minuten
  • Oefen als je toch niks anders te doen hebt, in de auto of op de wc bijvoorbeeld
  • Op de telefoon of I-pad kun je leuke spelletjes downloaden om de tafels te oefenen
Rek - tafelkaart
Rek - tafelposters

Verliefde harten

De 'verliefde harten' worden gebruikt om de splitsingen van 10 uit het hoofd te leren (dus 1 + 9, 2 + 8, 3 + 7 enzovoorts). Voor kinderen over het tiental (en later het honderdtal) gaan rekenen, is het belangrijk dit te hebben geautomatiseerd. 

Rek - verliefde harten

Klokkijken en rekenen met een digitale klok

Vanaf groep 5 leren kinderen klokkijken op de digitale klok (met alleen cijfers). Voor veel kinderen erg moeilijk, want het is geheel anders dan het analoge klokkijken (die ronde met wijzers).

Een eerste probleem is het feit dat je nu doortelt na 12 uur 's middags: één uur 's middags wordt 13:00 uur, vier uur wordt 16:00 uur enzovoorts. Dit maakt dat je eerst moet rekenen voor je weet hoe laat het is.

Een tweede probleem is dat het niet direct duidelijk is wat tijden betekenen. Een voorbeeld: Conan krijgt de volgende opgave: "Jan vertrekt om 17:30 uur. Om 18:00 is hij thuis. Hoe lang is Jan onderweg geweest?" Conan kan keurig uitrekenen dat Jan 30 minuten onderweg is geweest, maar heeft geen idee dat 18:00 uur hetzelfde is als 6 uur 's avonds en dat wij dan gaan avondeten.

Dit hulpmiddel is een steuntje bij het rekenen met digitale tijden, maar geeft je kind ook meer inzicht in wat de tijden betekenen.

Tip: ga eens met je kind zijn of haar dag door en koppel daar alle tijden aan. Getallen zoals 08:30, 15:00 of 19:30 krijgen dan ineens een betekenis, want dan begint en eindigt school, moet je kind naar bed, enzovoorts.

Rek - tijdrekenen

Hulpkaart rekenen

Deze hulpkaart heb ik gemaakt op aanvraag van mijn dochter. Toen ze begon in groep 8, vond ze het rekenen wel erg moeilijk worden. Van een aantal dingen wou ze graag een steuntje hebben voor op school: breuken, maten, tafels en grote getallen. Een aantal klasgenootjes gebruiken de hulpkaart nu ook, ze zijn er erg blij mee!

Ik heb de kaarten uitgeprint en uitgeknipt, daarna met de ruggen tegen elkaar gelamineerd. In de twee gelamineerde blaadjes heb ik een gaatje geperforeerd, daarna heb ik ze met een lintje aan elkaar gemaakt.

Rek - hulpjes