Pim Pam Pet

Pim Pam Pet

Als je kind veel bezig is met lezen of letters, of het heeft juist wat extra oefening nodig, dan is Pim Pam Pet een superleuk spelletje om thuis te doen! De officiële kaartjes bij het spel kunnen alleen nog niet worden gelezen en sommige zijn ook erg moeilijk.

Ik heb kaartjes gemaakt met een plaatje, zodat je kind zelfstandig het spelletje kan spelen. Print ze uit op stevig papier, knip ze uit en spelen maar!  


Korte en lange klank (toren, tooren of torren?!)

Ja, een van de lastigste dingen om te leren en om uit te leggen, vind ik zelf! Dit handige hulpje maakt het hopelijk nèt iets makkelijker. Nog een tip: vraag uitleg aan de juf of meester van je kind en kijk ook rond op internet. Er zijn meerdere sites waar schoolse zaken duidelijk worden uitgelegd, soms zelfs met filmpjes erbij.

Taal - lange en korte klank

Spellinghulp persoonsvorm (hij raad, hij raadt of hij raat?!)

Ook weer zo'n lastige... Veel ouders weten het zelf niet eens zo goed, laat staan dat zij hun kind hierbij kunnen helpen. Ook hier geldt (met 'dt'): praat met juf of meester en kijk rond op internet. Succes!

Taal Spellinghulp Persoonsvorm

Stam bepalen

Als je de persoonsvorm goed wil schrijven, moet je de stam van een woord weten. Maar hoe moet dat dan? Wel, hier is het antwoord! Aan kinderen die het allemaal erg lastig vinden zeg ik altijd: "Zet je brein een klein tandje lager en volg heel strak de regels."

Deze tip past trouwens bij heel veel schoolse dingen, van een stam bepalen bij taal, tot een optelsom onder elkaar uitrekenen.

Taal - stam bepalen

Leestekens en citaten

Twee handige hulpjes bij het schrijven van een tekst: een simpel lijstje met alle leestekens en een uitleg over hoe je een citaat (een citaat betekent dat je iemand wat laat zeggen) in een tekst zet. 

Taal - leestekens
Taal - citeren

Hoofdletters

Nog een handig hulpje bij het schrijven van een tekst: wanneer moet je ook alweer wel of juist geen hoofdletter schrijven? Met deze uitleg is het meteen duidelijk!

Taal - hoofdletters

Leesstrategieën

Op school heb je twee manieren om te lezen: technisch lezen en begrijpend lezen. Eerst leer je technisch lezen, oftewel: je kunt lettertjes aan elkaar plakken in je hoofd. De letters b, o en s vormen samen het woord bos.

Wanneer je technisch kunt lezen, ga je begrijpend lezen. Maar wat is dat dan? Wel, het woord zegt het al: je begrijpt wat er staat. Lees je het woord bos, dan denk je aan een hoop bomen bij elkaar.

Elk moment dat je leest, ben je begrijpend aan het lezen. Meestal doe je dit niet bewust. Als je even een appje van iemand leest, snap je meteen wat hij of zij bedoelt met de tekst. Of lees je een goed boek, dan zit je gewoon lekker in het verhaal, zonder je veel vragen te stellen. Maar er zijn ook momenten wanneer je heel bewust een paar strategieën kunt gebruiken om een tekst goed te begrijpen. Dit is vooral handig als je wat moet leren van de tekst. Voor scholieren en studenten -vooral degenen die lezen moeilijk vinden- zijn deze strategieën dus superhandig!

Op internet zijn heel veel verschillende leesstrategieën te vinden. Ook op school krijgt je kind les in begrijpend lezen en dus in leesstrategieën. De strategieën die ik hiernaast heb beschreven, komen uit een werkboek van mijn stiefzoon Cedric. Hij is erg dyslectisch en had moeite met de uitleg in het boek. Ik heb daarom de uitleg wat vereenvoudigd.

Nog een paar tips voor kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen:

  • Praat eerst met juf of meester over de strategieën die zij gebruiken op school. Misschien hebben ze goede plaatjes die je thuis kunt gebruiken. Ook op internet is er veel te vinden!
  • Laat je kind veel lezen en praat er daarna over. Het maakt niet uit wat, van Donald Duckjes tot luisterboeken, voorlezen is ook prima. Het gaat erom dat je kind leert de juiste informatie uit de tekst te halen.

    

Taal - leesdoelen en strategieen

Taalkundig en redekundig ontleden of: woordsoorten en zinsontleding

Herinner je het nog; het zelfstandig naamwoord, het bijwoord en al die andere dingen die je sinds je schooltijd nooit meer hebt gebruikt? Als je kind hier thuis wat extra hulp bij nodig heeft, kan ik me goed voorstellen dat het erg lastig is om te helpen.  

Waarom moet je dit eigenlijk allemaal leren? Lezen en rekenen zijn dingen die je elke dag wel doet, maar zinnen ontleden niet bepaald. Toch is het belangrijk dat kinderen dit leren. Door woordsoorten te benoemen en zinnen te ontleden, leer je de grammatica van onze taal. Oftewel: je begrijpt hoe de taal in elkaar zit. En die kennis helpt je foutloos te schrijven en helpt je bij het leren van een andere taal.

Wat is het verschil tussen woordsoorten en zinsontleding?

Wel, de woorden zeggen het eigenlijk al. Bij woordsoorten (taalkundig ontleden) kijk je naar elk afzonderlijk woord en bepaal je tot welke categorie dat woord hoort. Van de meeste woorden staat vast wat voor soort woord het is. Het woord ’tafel’ is bijvoorbeeld altijd een zelfstandig naamwoord.

Bij zinsontleding (redekundig ontleden) hak je een zin in stukjes. Elk stukje zin (= een zinsdeel) heeft een bepaalde functie in die zin. Een zinsdeel kan bestaan uit meerdere woorden, maar ook uit een enkel woord.

Bij zinsontleding moet je een bepaalde volgorde aanhouden, bij woordsoorten hoeft dat niet (je kunt gewoon de zin van begin tot einde langsgaan).

Ik heb kaartjes gemaakt waar de verschillende woordsoorten heel beknopt worden uitgelegd. Print ze uit op stevig papier en knip ze uit. Je kunt de kaartjes gebruiken als geheugensteuntje bij het benoemen van de woordsoorten. Is er een woordsoort dat je niet helemaal begrijpt? Kijk dan eens rond op internet. Bij onzetaal.nl en jufmelis.nl vond ik een duidelijke en uitgebreide uitleg van elke woordsoort.

Momenteel ben ik nog bezig met kaartjes voor zinsontleding, ik voeg ze zo snel mogelijk toe.

Taal - woordsoorten