Veterstrikdiploma

Hoera! Na flink oefenen kan je kind of je leerling zelf veters strikken! Dat verdient een diploma. Print het diploma met de roze of groene schoen, prik gaatjes in de rondjes en rijg er een veter of lintje doorheen. Veel plezier ermee!

Veterstrikdiploma 01
PDF – 73.6 KB 560 downloads
Veterstrikdiploma 02
PDF – 73.2 KB 378 downloads

Complimentenblad en evaluatieblad

Dit zijn twee handige hulpjes die ik gebruik bij mijn bijlessen. Je kunt deze gebruiken als je kind huiswerk heeft, of thuis ergens mee moeten oefenen.

Het complimentenblad is bedoeld om een kind te prijzen om zijn of haar inzet. Je kind of leerling vult zelf in of hij of zij goed heeft meegedaan en of de les makkelijk of moeilijk was. Was het makkelijk? Fijn, dan weet je dat je dat al goed kan! Was het moeilijk? Wat goed dat je het toch hebt gedaan!

Het evaluatieblad is om na te gaan in hoeverre hij of zij de leerstof begrijpt en kan toepassen. Ook dit vult hij of zij zelf in. Natuurlijk mag je altijd helpen.

Complimentenblad
Evaluatieblad

Seizoens/jaarkalender en weekkalender

Seizoenskalender
Weekkalender

Twee handige hulpmiddelen om je kind of je leerlingen de maanden, de seizoenen en de dagen van de week te leren.


Meichenbaum of hulp bij het uitvoeren van een taak

Heb je een kind dat erg snel slordig werkt? En daardoor onnodige fouten maakt? Of een kind dat erg chaotisch aan het werk gaat? En daardoor fouten maakt, meerdere keren opnieuw moet beginnen of helemaal niet aan het werk komt? Voor dit soort probleempjes (en andere werkhoudingsproblemen) is de Meichenbaum-methode heel handig. Meichenbaum (1981) deelde taken in 4 fasen:

  1. de instructie wordt gegeven ("wat ga ik doen?")
  2. het kind denkt na over de oplossingsstrategie ("hoe ga ik het doen?")
  3. het kind voert de taak uit ("ik doe mijn werkje")
  4. het kind evalueert het werk ("ik kijk het na")

Met de Meichenbaum-methode worden kinderen bewust gemaakt van de fasen van een taak, door de taak in vier stappen te verdelen. Op een kaartje staan de stappen, ondersteund door een plaatje. Dit kan voor een activiteit zijn zoals een knutselactiviteit, maar je kunt het ook toepassen bij een moeilijke rekensom bijvoorbeeld. 

Laat je kind de stappen hardop verwoorden. Dit brengt automatisch structuur aan in het denken, want het is niet mogelijk twee dingen tegelijk te zeggen. Ook weet jij zo precies wat je kind denkt, en kun je zo makkelijke denkfoutjes opsporen.

Meichenbaum 01
Meichenbaum 02

Toilet

Twee handige plaatjes voor het toilet. Print ze uit, lamineer ze en hang ze op bij de deur in de klas, zodat iedereen weet wanneer de wc vrij is of bezet.

Toiletwijzer

Goedemorgen!

Een hele poos geleden zag ik dit geweldige filmpje van een juf op een school in de VS, die haar leerlingen op een bijzondere manier begroette. Al heel lang had ik het idee om zelf ook zo'n bordje te maken, een beetje aangepast aan mijn eigen ideeën. En nu is het dan eindelijk af! Print het uit, hang het op en heel veel plezier ermee!